4 simpele tips om gezonder te eten

4 simpele tips om gezond te eten

18 maart 2017

Nu de lente opnieuw in het land is, klinken de goede voornemens maar al te vaak weer in het rond. En da’s ook bij mij het geval. Toch blijkt dat jammer genoeg niet altijd zo eenvoudig te zijn. Hoewel ik me steevast voorneem om opnieuw een beetje gezonder te eten, grijp ik toch maar al te vaak opnieuw naar makkelijke, maar vaak ongezonde varianten. En daar moet dringend verandering in komen. Ik deel daarom graag vier eenvoudige tips om dat gezond eten een flinke boost te geven. Want het probleem ligt natuurlijk vooral bij onszelf. En daar kan wat aan gedaan worden! Klaar om er ditmaal écht voor te gaan?

Zorg voor gezonde snacks in je koelkast

Het grootste probleem is voor mij nog altijd het moment tussen de hoofdmaaltijden in. Hoewel ik er steeds voor zorg dat ik een gezond tienuurtje of vieruurtje klaarliggen heb, speelt er af en toe toch nog wel eens een extra hongertje op. En dan grijp ik maar al te vaak naar dat zakje chips of die chocoladereep. Jammer, want de grootste reden is nog steeds dat ik meestal niet veel gezonde alternatieven in de koelkast liggen heb. Daarom probeer ik nu steevast gezonde noten, groentjes of fruit in huis te halen. En ook een hardgekookt eitje kan wel eens smaken! Zo lang je maar gezonde alternatieven in huis hebt, kan het dan ook niet echt misgaan. Neem daarom ook voldoende gezonde snacks mee naar het werk, zo wordt de verleiding een pak kleiner wanneer een van je collega’s opnieuw wat (ongezonds) lekkers mee heeft!

Maak dubbele maaltijden klaar

Wanneer je door je drukke agenda maar weinig tijd hebt om in de keuken door te brengen, raad ik je aan om een aantal dubbele maaltijden voor te bereiden. Kook je normaal gezien voor twee personen? Verdubbel je kookkunsten dan en maak deze keer lunch voor vier klaar. Zo kan je de dag erna voor de tweede keer smullen én verlies je niet te veel tijd in de keuken. Je maaltijd verdubbelen kost namelijk een pak minder tijd dan twee individuele maaltijden voorbereiden. Zo kan je tijdens het weekend alvast een grote kom soep maken om daarna in je vriezer te bewaren. Handig én gezond, en laat dat nu net zijn waar we deze keer naar op zoek zijn. Hetzelfde kan je trouwens ook doen met groentjes, zo heb je altijd een handige portie in huis.

Stel een weekmenu samen

Een van de belangrijkste redenen dat we vaker gaan zondigen, is dat we ‘s avonds nog niet goed weten wat er op het menu staat. Zo kom ik maar al te vaak met honger in de supermarkt terecht en grijp ik niet altijd naar de meest gezonde ingrediënten. Ik wil dan ook snel een maaltijd op tafel toveren en dat mag niet al te lang duren. Door een weekmenu samen te stellen, kan je een pak gecontroleerder boodschappen doen én weet je op voorhand al wat je deze week zult klaarmaken. Zo kan je, wanneer je weinig tijd hebt, meerdere maaltijden tegelijkertijd voorbereiden. Dat bezorgt je een pak minder stress en zorgt ervoor dat je je minder snel laat verleiden door al dat lekkers in de supermarkt. Je hebt nu eenmaal een boodschappenlijstje bij de hand en daar wil je niet van afwijken. Voeg aan je weekmenu ook meteen die gezonde vieruurtjes toe, zo heb je altijd iets gezonds in huis.

Zorg voor een goed ontbijt

Last but not least, zorg ervoor dat je ‘s ochtends voor een gezond ontbijt kiest. Heel wat mensen slaan het ontbijt maar al te vaak over. Helemaal fout volgens heel wat onderzoeken, want de calorieën die je dan uitspaart, eet je er tijdens de dag zonder twijfel weer bij. Door niet te ontbijten, snakt je lichaam later op de dag veel meer naar ongezonde vetten. Vetten die je eigenlijk zoveel mogelijk wilt vermijden. Bovendien zorgt het ontbijt ervoor dat je gedurende de dag kleinere maaltijden eet, je beter presteert, je suikerspiegel daalt én je minder stress hebt. Alleen maar voordelen dus. Kies ‘s ochtends voor havermout, volkoren brood met gezond beleg of Griekse yoghurt met (suikervrije) granola. Wedden dat je veel minder snoept gedurende de dag?

Wat zijn jouw tips om gezond te blijven eten? Ik hoor het graag van je!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige post

Mini-quiche met spinazie en champignons

Volgende post

Een blik achter de schermen #3