4 tips om minder op je smartphone te zitten

4 tips om minder op je smartphone te zitten

14 oktober 2020

De laatste tijd was ik een stuk minder actief op social media. Bewust, want ik besefte dat ik daar eigenlijk niet per se blijer van werd. Ik dacht namelijk altijd dat ik dat deed om even te ontspannen, maar eerlijk gezegd was dat meestal uit pure gewoonte. Gewoon, snel even Instagram checken of kijken of er toch geen nieuwe mails zijn. Vermoeiend eigenlijk, om altijd mee te willen zijn op elk moment van de dag. Na het kijken van The Social Dilemma probeerde ik dan ook wat minder op mijn smartphone te zitten. En da’s me goed bevallen. Het leek me daarom leuk om mijn tips met jullie te delen. Here we go!

Het was de voorbije tijd een beetje stil op Instagram. Ik postte niet alleen veel minder, ik stopte ook met eindeloos zitten scrollen tot er weer een uur gepasseerd was op de klok. Want dat durfde wel eens te gebeuren (vooral ‘s avonds in de zetel) en dan dacht ik achteraf altijd, wat heb ik nu eigenlijk gedaan met mijn tijd? Want echt ontspannen of blij werd ik daar eerlijk gezegd niet van. En dus deed het deugd, om eens een beetje meer tijd offline door te brengen. Meer rust in mijn hoofd, meer tijd voor dingen waar ik wél echt blij van word en vooral minder druk voelen om continu over alles op de hoogte te willen zijn. En eigenlijk is dat helemaal niet zo moeilijk als je zou denken. Het gaat gewoon om een paar eenvoudige tips waar ook jij vandaag mee kunt starten.

Zet je notificaties uit

Dat geldt bijvoorbeeld voor meldingen op Facebook en Instagram, maar misschien nog wel het meeste voor groepsgesprekken op WhatsApp. Iedereen maakte wel al eens mee dat er plots een stroom aan berichtjes wordt gepost in zo’n groep, en dat net op een moment waarop jij druk bezig bent met iets. FOMO op en top op zo’n moment, want je wilt natuurlijk maar al te graag weten waar dat gesprek nu eigenlijk over gaat. Om dat in de toekomst te vermijden, kan je het beste je pushmeldingen voor WhatsApp uitzetten. Zo kan je jouw chats bekijken op een moment waarop dat jou goed uitkomt, zonder het gevoel te hebben dat je iets aan het missen bent.

Leg je smartphone weg

En met weg bedoel ik echt weg, buiten handbereik. Met je smartphone naast je in de zetel, op je nachtkastje of naast je aan tafgel, ben je veel sneller geneigd om hem op te pakken en snel iets te checken. Want dat snel even iets checken lijkt misschien onschuldig, maar zorgt ervoor dat jouw hoofd continu weer getriggerd wordt door nieuwe informatie. En dat kost bakken energie. Tijdens een film of etentje leggen wij onze smartphone dan ook steeds vaker in een andere ruimte, zoals in de keuken. En ik doe dat nu zelfs ‘s nachts. Mocht jouw smartphone toevallig ook jouw wekker zijn, dan kan je hem bijvoorbeeld aan de andere kant van de kamer leggen. Of gebruik gewoon weer zo’n old school wekker (ja, die bestaan nog).

Gebruik de ‘niet storen’-modus

Zit je gezellig samen met vrienden of familie, zet dan de ‘niet-storen’-modus van jouw smartphone aan. Op die manier komen de chatjes en meldingen wel binnen, maar wordt er geen geluid of trilsignaal geproduceerd. En dus ben je ook veel minder afgeleid door je smartphone. Toch kan het rust geven om te weten dat je bereikbaar bent, bijvoorbeeld in nood. Daarom kan je bij de instellingen bepaalde contacten toevoegen die jou wél mogen storen als het nodig is. Bij mij gaat mijn geluid bijvoorbeeld automatisch aan wanneer iemand me twee keer kort na elkaar belt. Ik ga er dan namelijk vanuit dat het wellicht dringend is.

Check je schermtijd

Meten is weten, en dat geldt ook voor jouw smartphonegebruik. Check daarom eens hoeveel tijd je nu effectief doorbrengt op dat kleine ding. De kans is groot dat het veel meer is dan je eigenlijk zou denken. Op momenten dat ik erg veel bezig was met delen, posten of andere (vaak bloggerelateerde) dingen, kon die tijd behoorlijk oplopen. Ondertussen is dat flink geminderd, en daar ben ik heel blij om. Hoe minder tijd ik trouwens doorbreng op sociale media, hoe minder nood ik daaraan lijk te hebben. Klinkt toch echt een beetje als een verslaving, oeps.

Hoeveel tijd spendeer jij gemiddeld op je smartphone? En wat doe jij om die tijd wat te beperken? 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige post

Herfst bucketlist: 20 dingen die ik dit najaar wil doen

Volgende post

Ovenschotel met pompoenpuree en gehakt