Deze voedingsmiddelen moet je altijd in huis hebben

Deze voedingsmiddelen moet je altijd in huis hebben

24 januari 2017

Het begin van het jaar start voor velen met heel wat goede voornemens. En dat is ook bij mij het geval. Na een jaartje van heel wat experimenteren in de keuken heb ik namelijk ontdekt dat ik veelal dezelfde producten gebruik. En die vul ik dan ook permanent aan in onze voorraadkast. Toch durf ik dat af en toe eens vergeten, en dan zit er vaak niets anders op dan de kookplannen aan de kant te schuiven. Daarom maakte ik een duidelijk overzichtje van de zaken die je eigenlijk altijd in huis moet hebben én wat je er zoal mee kunt doen. Zo hoef je op zondagavond niet meer halsoverkop bij de buren aan te bellen omdat je weer een van de ingrediënten bent vergeten. En da’s toch wel een fijn voornemen, niet? 

Havermout 

Havermout behoort tot een van de voedingsmiddelen die ik een tweetal jaar terug plots ontdekte. Voorheen had ik het eerlijk gezegd nog nooit gegeten en ik moest in het begin dan ook een klein beetje wennen aan de smaak en de textuur. Maar ik was vastberaden om dat jaar echt eens gezond te ontbijten en dus bleef ik volhouden. Nu is het een van mijn favoriete ontbijtjes geworden, heerlijk met (lactosevrije) melk en plakjes banaan of ander zoet fruit. Toch kan je met havermout ook veel andere kanten op. Je kunt er bijvoorbeeld pannenkoekjes van maken of zelfs een gezonde crumble. En da’s dan ook weer mooi meegenomen! 

Deze voedingsmiddelen moet je altijd in huis hebben

Noten

Dat noten gezond zijn, da’s ondertussen al wijdverspreid. Hoewel je er echter slechts een handjevol per dag mag eten, zijn ze ideaal als snack of als topping op je slaatje. Noten bevatten namelijk een heleboel gezonde vetten en zorgen ervoor dat je snel een vol gevoel hebt. Win-win dus, en veel gezonder dan iets uit mijn snoepkast! Wist je trouwens dat je met noten en havermout een heerlijk gezonde granolamix kunt maken? Jawel, helemaal zelf, en dus een pak gezonder! 

Fruit 

Oké, toegegeven, fruit is niet altijd gezond. Zo mag je het enkel met mate eten en zitten sommige fruitsoorten boordevol suiker. Toch is fruit nog altijd een beter alternatief dan een voorgemaakt koekje of een stuk chocolade (hoewel dat toch écht wel eens kan smaken!). Bovendien kan je sommige fruitsoorten ook gebruiken om ander lekkers mee klaar te maken. Zo kan je banaan altijd gebruiken om suiker te vervangen in bakreceptjes, denk maar aan dit heerlijke bananenbrood. Maar ook citroen is een van de fruitsoorten die je maar beter in huis kunt hebben. Het geeft een extra touch aan je dagelijkse liters water en maakt sommige gerechtjes helemaal af. 

Deze voedingsmiddelen moet je altijd in huis hebben

Groene groenten

In een gezond eetpatroon zijn groenten echt onmisbaar. En dat geldt voornamelijk voor groene groenten. Deze groenten bevatten namelijk heel veel vezels, vitamines en mineralen en zijn een natuurlijk geneesmiddel door de aanwezigheid van chlorophyl (hetgeen de groente groen kleurt). Daarom heb ik steevast broccoli en sperzieboontjes in huis, lekker in een slaatje of bij het diner. Van broccoli kan je trouwens ook een heerlijke soep maken. Verder zitten ook spinazie, spruitjes en zelfs rucola boordevol vitamientjes die we vooral tijdens de winter broodnodig hebben. 

Eieren 

Een hardgekookt eitje of een zelfgemaakte omelet met groentjes, met eieren kan je heel veel kanten op. Ze zijn dan ook een belangrijke vleesvervanger omdat ze nu eenmaal vol eiwitten zitten. Daarnaast bevatten eitjes ook heel wat vitamines, ijzer en magnesium én dragen zo bij tot een gezonde levensstijl. Je kan zo’n drie eitjes per week eten, perfect om af te wisselen tussen het ontbijt, de lunch of zelfs een snel diner. 

Deze voedingsmiddelen moet je altijd in huis hebben

Natuurlijk oliën 

Bij het koken grijpen we nogal snel naar de boter in onze koelkast. Toch is boter helemaal niet zo gezond. Voor het bakken en braden van vlees, vis of groentjes kies je daarom beter voor een natuurlijke olie. Zo koken wij sinds een paar jaar steevast met arachideolie. Maar ook kokosolie of olijfolie zijn een goeie variant in de keuken. Wil je toch boter gebruiken, bijvoorbeeld voor op je boterham? Kies dan voor de natuurlijke variant margarine. Die is een pak gezonder, maar pas wel op dat je margarine geen toegevoegde verzadigde vetten bevat. Want da’s dan weer niet goed voor je!

Gezonde koolhydraten 

De laatste jaren worden koolhydraten steeds vaker als ongezond bestempeld. Toch is dat niet helemaal waar. Koolhydraten bevatten namelijk een heleboel vezels waardoor je energiepeil een boost krijgt en je veel sneller een verzadigd gevoel zal hebben. Kies dus bij je volgende broodje of pasta steevast voor een volkoren variant. Die zorgen ervoor dat je minder zult eten én dat je gezonde vezels binnen hebt. Vezels die je lichaam heel hard nodig heeft. Andere voorbeelden zijn volkoren rijst, quinoa, blauwe besjes en zelfs banaan! Laat de ‘witte’ pasta’s en broodjes dus liever aan de kant staan en kies voor een gezondere variant!

Deze voedingsmiddelen moet je altijd in huis hebben

Comments (1)

  • sammie

    25 januari 2017 at 11:50

    Havermout eten wij nooit, maar de meeste andere dingen hebben we altijd wel in huis.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige post

Uitgelezen: Het Nest

Volgende post

Ouderwetse wortelpuree