Van Montréal naar Toronto: de highlights

16 juli 2017

Na een fantastisch onthaal in Canada, besloten we onze trip verder te zetten richting Toronto. Een bezoekje aan de grootste stad van Canada stond namelijk al een tijdje op mijn verlanglijstje en de verwachtingen waren dan ook hooggespannen. Omdat er tijdens deze rondreis echter nog heel wat andere plekjes de revue moesten passeren, hadden we slechts 48 uur om deze bruisende stad te ontdekken. En dat was best een uitdaging!

Upper Canada Village

Toen we Montréal uitreden, besloten we eerst nog even halt te houden in de Upper Canada Village. Dit erfgoedpark in de buurt van Morrisburg toont hoe Ontario er moet uitgezien hebben in de 19e eeuw, toen dit deel nog grotendeels in handen was van de Britten. Het speciale aan het park is dat de gebouwen die er staan niet nagebouwd zijn, maar overgebracht zijn vanuit hun originele bestemming. Je kan er heel wat  bijleren over het vroegere Ontario en kan er brood, kaas en ander lekkers kopen dat er dagelijks, net zoals toen, wordt klaargemaakt. Wij aten er ook ’s middags en genoten van de simpele keuken uit de 19e eeuw. Slapen deden we in een klein motel langs de weg in de buurt van Kingston, zodat we de dag erna helemaal uitgerust de Niagara Falls konden opzoeken.

Niagara Falls

De Falls zelf hebben eigenlijk weinig uitleg nodig. Al had ik het me toch nog net iets minder toeristisch voorgesteld. Hele hordes mensen met rode poncho’s aan probeerden er elk voor zich de mooiste foto’s te nemen, en daar hoorden ook wij stiekem een beetje bij. Want dat boottochtje naar de Falls moesten we nu eenmaal uitproberen. En ik moet jullie vertellen, hoewel het op en top toeristisch is, vond ik het toch behoorlijk spectaculair. Het stadje zelf is dan weer net een themapark dat niets aan de verbeelding overlaat. Een groot contrast met de Falls en als je ’t mij vraagt toch wel een beetje jammer. Maar ach, dat namen we er dan maar bij. Het was tijd geworden om de gekte te verlaten en onze weg naar Toronto te vervolgen. En daar waren we helemaal klaar voor.

Welkom in Toronto

Na een behoorlijke file kwamen we rond 20u eindelijk aan in Toronto. De drukte van de stad overwelmde ons een beetje, alleen al bij het binnenrijden werd het ons duidelijk dat deze stad niet zomaar de grootste is. Het deed ons een beetje denken aan New York, al zijn de gebouwen er net iets minder hoog en de afstanden net iets minder ver. We sliepen er in het Saint James Hotel in het bruisende centrum van de stad, van waaruit we al wandelend heel wat leuke plekjes konden spotten. De volgende dag waren we dan ook al vroeg uit de veren om op ontdekking te gaan.

Van de haven naar de stad

We besloten om eerst de haven op te zoeken. Zo konden we al wandelend de stad een beetje verkennen en ontdekten we een paar leuke straten in Old Toronto. Kuierend door de brede lanen van Queen Street genoten we van het mooie weer, de vele bomen en de leuke vibes in een van de vele winkeltjes. Na een fikse wandeling kwamen we aan in de haven van Toronto (of Toronto Bay), waar je vaak kunt genieten van optredentjes, lekker kunt eten of gewoon kunt luieren in het park. Van daaruit kan je ook een boottochtje maken naar de Toronto Islands, drie kleine verkeersvrije eilandjes waar je met een huurfiets de buurt kunt verkennen. Jammer genoeg konden we er dit jaar niet naartoe door de hevige overstromingen net voor onze komst. Spijtig!

Van Montréal naar TorontoVan Montréal naar Toronto

Het Aquarium en de CN-tower

We besloten terug de stad in te trekken en bezochten Ripley’s Aquarium. Hoewel ik niet zo’n fan ben van dergelijke attracties, moet ik eerlijk toegeven dat het een van de mooiste aquariums was die ik ooit al bezocht. Het is bovendien het grootste aquarium van Canada en behoorlijk fascinerend. De tentoonstelling waar je letterlijk in de tank loopt is zonder twijfel het bezoeken waard. Of zag jij al eerder een haai op 1 meter boven je hoofd voorbijzwemmen?

Het Aquarium bevindt zich trouwens net naast de CN Tower (of de Canadian National Tower). Met z’n 553 meter is dit het op een na hoogste vrijstaande gebouw ter wereld én de op twee na hoogste tv-toren ter wereld. Het mag duidelijk zijn dat een bezoekje aan deze toren dus zéker de moeite waard is. Vriendlief verraste me trouwens met een etentje in het 360°-restaurant en ik moet zeggen, dat was écht een ervaring. Dit ronddraaiende restaurant geeft je een blik op de stad terwijl je geniet van verfijnde gerechtjes. Vergeet je camera niet!

Van Montréal naar Toronto

Op stap tussen de locals

Op de tweede dag besloten we de toeristische trekpleisters wat aan de kant te schuiven en het échte Toronto op te snuiven. We startten onze dag in het Eaton Centre, een van de grootste winkelcentrums in Noord-Amerika. Je vindt er 330 winkels en da’s behoorlijk indrukwekkend. Na een tweetal uurtjes trokken we de stad door naar de St. Lawrence Market. Met een klein hongertje verkenden we deze gigantische voedingsmarkt waar lokale handelaars hun verse producten aan de man brengen. En wat hebben we daar heerlijk gegeten. We proefden lokale broodjes, Italiaanse specialiteiten en de lekkerste American cookies die ik ooit proefde! Deze markt zet je dus maar beter op je verlanglijstje wanneer je Toronto bezoekt.

Om onze laatste dag af te sluiten bezochten we nog het Distillery District, waar zich vroeger de Gooderham & Worts-whiskeystokerij bevond. Je vindt er heel wat kunstzinnige winkeltjes en kunt er heerlijk genieten op een terrasje. Maar helemaal afsluiten deden we met een soccermatch van FC Toronto. En wat was dat fijn! De match begon met een behoorlijk kippevelmomentje toen iedereen vol overtuiging het Canadese volkslied meezong, O Canadaaa! Maar wat daarna volgde was toch behoorlijk fascinerend. Jongens en meisjes verkochten er bier en ijsjes en het was een waar eetfestijn voor de gemiddelde Canadees. Hamburgers, nachos, popcorn, frieten, het kon maar niet op. En dat terwijl de match amper 90 minuutjes tijd in beslag nam. Maar een ervaring was het wel! Bezoek dus zeker even een sportevent als het kan! Al was het maar om een avondje mensen te kijken. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Toronto Blue Jays (honkbal) of de Toronto Maple Leafs (ijshockey). Moe maar voldaan sloten we de avond af, helemaal klaar om onze weg naar Ottawa te vervolgen.

<wordt vervolgd.>

Comments (2)

• Rowan

18 juli 2017 at 11:24

Ik zeur al jaren dat ik naar Canada wil, ik geloof dat ik mijn vriend bijna heb overgehaald. 😉 Wat een prachtig land is het toch! Mooie foto’s heb je gemaakt. Ga dit artikeltje zeker even opslaan!

1. Taïs

29 juli 2017 at 13:23

Dag Rowan! Dankjewel! Probeer hem toch nog maar wat te overtuigen, hoor! Het is écht wel de moeite. En als je heel erg van natuur houdt, ga dan zéker eerst even het westen bezoeken. De Rockies zijn er namelijk prachtig en daar ga je echt naar de pure natuur terug. Het oosten staat dan weer bekend om z’n mooie steden (en uiteraard ook wel wat natuur hé, maar een pak minder). Laat zeker even weten wanneer je er naartoe gaat, ik deel graag nog wat extra tips met je!