Waarom gezond ontbijten zo belangrijk is

Waarom gezond ontbijten zo belangrijk is

22 september 2016

Het was een doodgewone morgen, en net zoals ik dat elke dag doe, reed ik een paar dagen geleden opnieuw naar het werk. Na een heerlijk ontbijtje was ik helemaal klaar voor m’n dag. Ik genoot van de morgenzon op m’n gezicht en van de vrolijke liedjes op de achtergrond. Wat ik vijf minuutjes later echter op de radio hoorde, trok meteen m’n aandacht. De stem op de radio vertelde me namelijk dat niet minder dan 1 op 5 kinderen zonder ontbijt naar school wordt gestuurd. Een verontrustend berichtje als je ‘t mij vraagt, want hoewel heel wat mensen het ontbijt inderdaad nog té vaak skippen, blijft het toch de belangrijkste maaltijd van de dag. En daar ben ik dan ook een grote voorstander van. Ik ben namelijk geen mens voor ik m’n dagelijkse ontbijtje op heb. Maar hoe komt dat nu eigenlijk?

Het geeft je lichaam energie

Want we mogen niet vergeten dat ons lichaam al zo’n 8 volledige uren geen voedsel meer heeft binnengekregen. Hoewel we tijdens onze slaap niet erg veel energie verbruiken, is het toch belangrijk om je uitgeputte lichaam opnieuw van de nodige voedingsstoffen te voorzien. Wil je ‘s ochtends goed presteren, zowel fysiek als mentaal? Sla dan nooit je gezond ontbijt over! Je verhoogt niet alleen je metabolisme, je zorgt er ook voor dat je geest alerter is en dat je concentratie veel beter is. Mensen die nooit ontbijten durven wel eens te zeggen dat ze tijdens de voormiddag toch geen honger krijgen. En dat kan wel eens goed kloppen. Omdat je organen nog niet de nodige energie kregen, werken ze een stuk trager.

Je vermijdt voedingstekorten

Omdat je ‘s ochtends al je gezonde portie granen, melkproducten of fruit binnen hebt, hoef je tijdens de rest van de dag minder moeite te doen om voldoende voedingsstoffen op te nemen. Zo vermijd je mogelijke voedingstekorten, wat op zijn beurt voor een beter humeur en meer energie zorgt. Probeer ‘s ochtends echter zo veel mogelijk suiker (en dus ook fruitsap of vers fruit) te vermijden. Hoewel fruit veel vitamientjes bevat, zorgen de snelle suikers ervoor dat je snel terug honger krijgt. Ontbijten met fruit kan, maar vul het dan zeker aan met noten, zaden en eventueel een melkproduct. Zo eet ik ‘s ochtends het liefst havermout met magere melk en fruit, de perfecte combinatie om de ochtend goed door te komen.

De drang om te snoepen vermindert

Gezond ontbijten zorgt ervoor dat je om 10u minder snel naar dat ongezonde snoepje grijpt. Op die manier vermijd je dus die appelflauwte tijdens de voormiddag. Bovendien kies je door dat gezonde ontbijt sneller voor een gezond tienuurtje. Je lichaam heeft minder nood aan snelle suikers, suikers die we vooral in chocoladerepen, koekjes en snoep terugvinden. Wie ‘s ochtends het ontbijt overslaat en dat uiteindelijk wil goedmaken met snelle tienuurtjes, doet dat toch maar beter niet. Koekjes en andere zoetigheden bevatten namelijk erg veel calorieën en maar weinig voedzame stoffen, waardoor je er al snel veel meer van kunt eten. Dan toch maar dat ontbijtje?

Weet je niet goed wat je ‘s ochtends moet eten? Zorg dan dat er steeds granen (zoals brood of havermout), een melkproduct en eventueel wat fruit aan te pas komt. Zo bereid je je lichaam goed voor op de drukke dag die eraan komt. Zin om het een beetje uitgebreider te doen? Wat dacht je van deze gezonde pannenkoekjes met banaan? Eet smakelijk!

Comments (1)

  • sammie

    22 september 2016 at 11:03

    Ik lees het wel vaker maar ik ontbijt vrijwel nooit. Doordeweeks sowieso niet, geen tijd voor en ik wil niet nog vroeger opstaan dan 6.15 🙂 Ik kan wel altijd genieten van een uitgebreid ontbijt in het weekend.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige post

5 weetjes over wijn voor beginners

Volgende post

Bruschetta: 3x anders