Zo creëer je de perfecte ochtendroutine

Zo creëer je de perfecte ochtendroutine

8 augustus 2016

Misschien geniet je op dit moment nog van je deugddoende vakantie of misschien ben je alweer terug aan het werk. Een ding staat vast, opnieuw aan de slag gaan na een paar weekjes welverdiende rust is niet altijd vanzelfsprekend. Zo moest ook ik opnieuw wennen aan dat (veel te vroege) uur en moest ik me noodgedwongen iedere ochtend in mijn kleren haasten. Herkenbaar? Dan kan een uitgestippelde ochtendroutine wellicht de perfecte oplossing voor je zijn. Sinds ik mijn ochtenden een klein beetje vooraf plan, hoef ik me namelijk niet meer altijd zo te haasten. Zo kom ik zonder stress én uitgerust aan op het werk. Benieuwd naar mijn tips?

Begin de avond voordien

Bedenk vooraf even waarom je je ‘s ochtends altijd zo moet haasten. Is het omdat je zo vroeg in de ochtend je outfit nog vlug moet samenstellen? Of moet je steevast nog die boterhammetjes voor ‘s middags smeren (guilty)? Realiseer je dan dat je dit soort taakjes eigenlijk best de avond voordien kunt uitvoeren. Ik probeer sinds een paar weken mijn lunch alvast op voorhand klaar te maken en hang mijn kleren al aan de kapstok klaar. Ook mijn haar was ik vanaf nu ‘s avonds, zo spaar ik ‘s ochtends heel wat tijd uit en hoef ik me al een pak minder te haasten. 

Maak een lijstje op 

Heb je morgen een drukke dag voor de boeg? Maak dan ‘s avonds alvast een lijstje op met wat je die dag allemaal moet doen. Zo vermijd je dat je ‘s nachts wakker schiet om dan te bedenken dat je wellicht iets vergeten bent. Door lijstjes te maken weet je precies hoe je volgende dag eruit ziet en kan je met een gerust gevoel je bedje in. Ik maak vooraleer ik van mijn werk naar huis vertrek dan ook steeds een lijstje met wat ik de volgende dag zoal moet doen. Dat geeft me altijd een opgelucht gevoel en zo kan ik ‘s ochtends op het gemakje van start gaan. Zo’n ochtendroutine begint dus eigenlijk al de avond voordien. En da’s best fijn. 

Laat wat licht binnen in je slaapkamer

Nu het nog wel een tijdje zomer blijft en de zon dus al vroeg uit de veren is, kan je daar des te meer van profiteren. Ook ‘s ochtends vroeg! Sluit je rolluiken of gordijntjes daarom niet helemaal, maar laat nog een klein beetje licht binnen. Wakker worden met daglicht zorgt er namelijk voor dat je je beter uitgerust voelt, én da’s dan weer bevorderlijk voor je humeur. Start je ochtendroutine vanaf nu daarom een klein beetje vroeger, je zult ondervinden dat het je écht op weg helpt. In de winter kan een wake-up-light dan weer een oplossing bieden. Misschien een vroeg ideetje voor Kerstmis? 🙂

Zet de wekker een kwartiertje vroeger

Wat? Nog vroeger opstaan? Jawel, je hoort het goed. Een kwartiertje vroeger opstaan kan wonderen doen voor je ochtendroutine. Je creëert wat meer tijd en zorgt er voor dat je wat ruimte hebt om stilletjes te ontwaken, en dan het liefst mét een goed ontbijt. Dat is namelijk erg belangrijk om goed aan je dag te beginnen. Misschien lijkt het vanzelfsprekend, maar snel een boterham in je mond proppen terwijl je al half je jas hebt aangetrokken, is niet bevorderlijk voor je humeur. Zet je daarom liever vijf of tien minuutjes aan de tafel (of in sofa als je wil) en geniet van je ontbijt. Ik start mijn ochtenden daarom steevast met mijn favoriete serie op de achtergrond en een heerlijk ontbijtje met havermout en thee. Dat kwartiertje tijd voor mezelf geeft me nét voldoende energie om aan de slag te gaan. 

Laat die smartphone nog even aan de kant liggen

Wanneer ik wakker word heb ik steevast de neiging om naar mijn smartphone te grijpen. Nog snel even Facebook en Instagram checken en vlug even mijn statistieken nagaan. Het hoeft allemaal niet zo lang te duren, maar het zorgt er wél voor dat ik al ‘s ochtends al meteen met té veel zaken bezig ben. Bovendien loop je op die manier het gevaar dat je thuis alvast je werkmails zit te lezen. Niet echt bevorderlijk om op je gemakje te ontwaken, toch? Laat die smartphone dus gewoon nog even waar hij is, je zult zien dat het helemaal zo erg nog niet is. 

Zoek dus vooral uit wat voor jou het beste werkt en probeer dit aan te houden. Een ochtendroutine is namelijk goed voor je en je zult zien dat het je steeds beter lukt. Nog niet helemaal klaar om wat vroeger op te staan? Begin dan alvast de avond voordien met voorbereiden. Je zult ondervinden dat je op die manier alvast heel wat tijd wint ‘s ochtends. En da’s mooi meegenomen, niet? 

Ben je benieuwd naar mijn persoonlijke ochtendroutine? Ik somde ‘m voor je op!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige post

Taco's met scampi en spicy chilisaus

Volgende post

Een zomerse tafel in 5 stappen