Zo maak je meer tijd voor jezelf

Zo maak je meer tijd voor jezelf

23 oktober 2016

Het lijkt soms alsof de weken steeds sneller voorbij gaan. Overdag gaan we met z’n allen full-time werken en ‘s avonds proberen we er nog snel die ene afspraak, die leuke hobby of die noodzakelijke to do tussen te proppen. En dan zijn er nog die huishoudelijke taakjes die zich steeds meer lijken op te stapelen. Jawel, het leven lijkt soms voorbij te vliegen. En zonder dat we het goed en wel doorhebben, blijft er nog maar amper tijd over voor onszelf. Tijd die erg belangrijk is en waar we, zonder dat we het beseffen, eigenlijk niet zonder kunnen. En dat kan soms lastig zijn. Daarom deel ik vandaag een aantal handige tips om wat meer tijd voor jezelf te maken. Want dat hebben we allemaal wel eens broodnodig. 

Plan het in

We leven in een wereld waar alles steeds sneller en beter moet verlopen. En dus zijn we voortdurend aan het plannen. Onze agenda’s lijken soms niet stil te staan. Dus waarom zouden we geen uurtje tijd voor onszelf kunnen inplannen? Door in je agenda om de zoveel tijd wat ruimte te maken voor jezelf, kan je er niet onderuit. Maak er een wekelijkse gewoonte van en probeer die gewoonte ook na te komen. Geen tijd voor je favoriete serie? Plan dan een avond in de week voor jezelf in, en haal die gemiste afleveringen in. Of reserveer de badkamer een keer in de week voor jezelf. Een fijn muziekje op, een heerlijk badje en genieten maar. Door jouw me-time in te plannen, weet je zeker dat je op dat moment even écht tot rust kunt komen. 

Maak er een dagelijkse gewoonte van

We denken soms wel eens dat een volle agenda ons een pak gelukkiger maakt. En zo af en toe kan dat ook wel eens het geval zijn. Maar een agenda die alleen maar bestaat uit tijd met anderen kan soms erg verstikkend werken. Tijd voor jezelf geeft je de kans om je verder te ontplooien, om eens volledig te ontstressen en om eens stil te staan bij wat écht belangrijk is. Probeer er dus een dagelijkse gewoonte van te maken om een halfuurtje alleen datgene te doen, dat belangrijk voor je is. Zo neem ik er sinds een maand elke avond mijn yogamatje bij. Want het maakt me blij, het zorgt voor wat rust en achteraf heb ik het gevoel dat ik opnieuw de hele wereld aankan. Zoek dus uit welk momentje dat bij jou is, en maak er een gewoonte van.

Leg je smartphone even aan de kant

Soms kan het erg ontspannend werken om die smartphone heel even aan de kant te leggen. Hoewel dat voor velen onder ons niet altijd even simpel is, kan het heel rustgevend zijn om eventjes onbereikbaar te zijn. Let er maar eens op hoe vaak je doelloos op sociale media zit rond te surfen. Terwijl de tijd opnieuw erg snel voorbij gaat. Probeer die tijd te gebruiken voor jezelf, en geniet. Ga even naar buiten, neem er een goed boek bij of maak tijd voor dingen die je al langer eens wilde uitproberen. Offline zijn kan een positieve invloed hebben op de tijd die je voor jezelf reserveert. En da’s wat telt. 

Leer ‘nee’ te zeggen

Hoewel het erg aanlokkelijk is om op elke fijne uitnodiging ‘ja’ te zeggen, kan het vaak ook heel tegenstrijdig werken. Door je van de ene afspraak naar de andere te haasten, blijft er namelijk maar zelden tijd over om ook écht te genieten van het moment. Probeer dus af en toe ook eens nee te zeggen. Want dat kan heel ontspannend werken. Denk dus goed na over wat écht belangrijk voor je is, en probeer je daarop te focussen. En het allerbelangrijkste, tijd voor jezelf maakt je een pak gelukkiger. Je wordt rustiger, voelt je een pak vrolijker en het leven wordt een stuk leuker. En is dat niet net waar we met z’n allen naar streven?

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vorige post

Ouderwetse rijstpap met vanille

Volgende post

Quinoa met tomaat en buffelmozzarella